6. Some työnhaussa ja ammatissa


Valitse yksi seuraavista ja toimi ohjeiden mukaan. Jos valitset ammatillisen Facebook-sivun, Instagramin tai blogin, sinun kannattaa aloittaa katsomalla alla oleva Ammatillisen some-tilin tekeminen -SlideShare.

a) LinkedIn-profiili*

1. Tutustu LinkedInin perusteisiin Uraristeyksen esityksen ja Duunitorin ohjeiden avulla.
2. Perusta oma LinkedIn-profiilisi ja täytä se huolellisesti. Pyydä opettajalta apua osaamisesi ja koulutuksesi jäsentämisessä.
2. Verkostoidu eli lisää kontakteja.
3. Tee analyysi LinkedInin käytöstä WhatsAppiin tai sähköpostilla opettajalle. Pohdi, mitä hyötyä LinkedIn-profiilista voi olla sinun alallasi. Kuinka paljon sinun alallasi käytetään LinkedIniä? Miksi se on suosittu/epäsuosittu kanava sinun alallasi? Mitä voit hyötyä siitä? Liittyykö siihen jotain riskejä?


Some from saijaope

c) Ammatillinen blogi*

1. Etsi oman alasi blogeja ja tutustu niihin. Kirjoita tämän postauksen kommentteihin, mitä oman alasi blogeja löysit.
2. Tee blogisuunnitelma WhatsAppiin tai sähköpostilla opettajalle. Vastaa siinä seuraaviin kysymyksiin:
a) Miksi kirjoitat ammatillista blogia? Mikä on blogisi tavoite?
b) Kenelle kirjoitat blogiasi? Valitse siis kohderyhmä (esim. asiakkaat, mahdolliset asiakkaat, saman alan ammattilaiset, alasta kiinnostuneet. aihepiiristä kiinnostuneet maallikot...).
c) Minkälaiset asiat kohderyhmääsi kiinnostavat? Valitse blogillesi nimi ja suunnittele ainakin kolme blogipostausta.
d) Mieti myös, millainen ulkoasu sopii blogiisi. Millaisia kuvia käytät? Sinun kannattaa käyttää itse ottamiasi kuvia, sillä ne tekevät blogistasi persoonallisen. Jos otat kuvia netistä, käytä CC-lisensoituja kuvia ja merkitse lähde.
3. Perusta blogi esimerkiksi Bloggeriin tai WordPressiin. Jos olet alaikäinen, tuo ensin huoltajasi allekirjoittama media- ja julkaisulupa. Opettajalta saat apua blogin perustamisessa. Tee blogiisi pituudesta riippuen 1-3 postausta, joissa käytät myös kuvia.
4. Tee analyysi blogista suullisesti tai kirjallisesti WhatsAppiin tai sähköpostiin. Seuraa blogisi kävijätilastoja hallintapaneelista. Kuinka paljon blogissasi on kävijöitä ja miten he löytävät blogiisi? Voit tarkkailla tilastoja tarkemmin Google Analytics -ohjelman avulla. Miten voit saada blogiisi lisää kävijöitä, saada haluamasi kohderyhmän blogiisi tai saada nykyiset kävijät viihtymään kauemmin blogissasi? Tutustu Butimnotahumansandwich-bloggaajan vinkkeihin täällä.



c) Ammatillinen Facebook-sivu*

1. Tutustu oman alasi ammattilaisten julkisiin Facebook-sivuihin. Kirjoita opettajalle sähköpostiin tai WhatsAppiin:
a) millaisia Facebook-sivuja löysit?
b) Esiintyvätkö ammattilaiset omalla nimellään vai yrityksen nimellä?
c) Millaista sisältöä he julkaisevat Facebookissa?
d) Mikä on heidän kohderyhmänsä (esim. asiakkaat, mahdolliset asiakkaat, saman alan ammattilaiset, alasta kiinnostuneet, aihepiiristä kiinnostuneet maallikot...)?
2. Perusta oma, ammatillinen Facebook-sivusi. Apua perustamiseen saat opettajalta.Voit nimetä sivun haluamallasi tavalla, esimerkiksi Putkiasentaja Petra Pirkkonen, ICT-asennus Ilkka tai Veetin Verhoilua. Voit tehdä sivusta sellaisen, ettei sitä yhdistetä sinun henkilökohtaiseen profiiliisi.
3. Tee Facebook-sivullesi ainakin kolme päivitystä, joissa on myös kuvia. Sinun kannattaa käyttää itse ottamiasi kuvia, sillä ne tekevät blogistasi persoonallisen. Jos otat kuvia netistä, käytä CC-lisensoituja kuvia ja merkitse lähde.
 4. Tee analyysi Facebook-sivustasi WhatsAppiin tai opettajalle sähköpostilla. Seuraa sivusi kävijätilastoja Facebookin tilastojen avulla. Pohdi, miten voit saada sivullesi lisää kävijöitä, saada haluamasi kohderyhmän sivullesi tai saada nykyiset kävijät viihtymään kauemmin sivullasi?


d) Ammatillinen Instagram-sivu*

1. Tutustu oman alasi ammattilaisten Instagram-sivuihin. Lähetä vastaukset opettajalle esim. WhatsAppissa:
a) Mitä oman alasi Instagram-sivuja löysit? Millaista sisältöä oman alasi ammattilaiset tuottavat Instagramiin?
b) Mikä on heidän kohderyhmänsä?
c) Miten onnistuneita heidän Instagram-sivunsa ovat?
d) Mitä ammatillista hyötyä ammatillisen Instagramin pitämisestä on?
e) Kirjoita ylös myös heidän käyttämänsä hashtagit eli aihetunnisteet.
2. Perusta oma ammatillinen Instagram-tilisi. Mieti tilillesi asiallinen ja kuvaava nimi ja päivitä bioon tarpeelliset tiedot.
3. Kuvaa sinne ainakin 10 kuvaa tai videota ja keksi niihin sopivat kuvatekstit ja aihetunnisteet.
4. Verkostoidu muiden alasi ammattilaisten kanssa.


e) Video-CV*

1. Tutustu ohjeisiin video-CV:n tekemisestä Saranen Consultingin videon ja Monsterin ohjeiden avulla.
2. Etsi Youtubesta tai muista videonjakopalveluista kolme video-CV:tä. Kirjoita analyysi niistä tai käy huomiosi läpi suullisesti opettajan kanssa. Mitä elementtejä videoissa oli? Millaisia asioita, ominaisuuksia ja taitoja videoissa tuotiin esille? Miten onnistuneita videot olivat? Millaisia heikkouksia tai vahvuuksia niissä oli? Miten niitä olisi voinut parantaa?
3. Hyvä video-CV on sinun näköisesi ja sopii alalle, jolle haet. Voit esitellä video-cv:llä ammatillisia taitojasi näyttämällä, mitä kaikkea osaat. Tee suullinen tai kirjallinen suunnitelma ennen kuin aloitat kuvaamisen. Vastaa suunnitelmassasi seuraaviin kysymyksiin: Mitä itsestäsi haluat kertoa? Millä tavalla haluat kertoa itsestäsi? Mitä kaikkia taitojasi haluat tuoda esille? Miten haluat tuoda esille taitojasi (näyttämällä, kertomalla, tekstien tai kuvien avulla...)? Miten voit hyödyntää videotasi työtä hakiessasi?
4. Kuvaa video joko kännykälläsi tai oppilaitoksen tabletilla.

f) Jokin muu ammatillinen sosiaalisen median kanava*

Sovi opettajan kanssa, jos sinulla on jokin muu idea somen hyödyntämisestä työnhaussa ja/tai ammatissa.


*Jos olet alaikäinen, tuo huoltajasi allekirjoittama media- ja julkaisulupa opettajalle ennen kuin laitat työsi julkiseen jakeluun. Jos sinulla ei ole huoltajan allekirjoittamaa medialupaa, tee seuraavat tehtävät:

1. Etsi oman alasi blogeja ja tutustu niihin. Kirjoita tämän postauksen kommentteihin, mitä oman alasi blogeja löysit. Tee blogisuunnitelma suullisesti WhatsAppiin tai kirjallisesti Wordiin. Vastaa siinä seuraaviin kysymyksiin. Miksi kirjoitat ammatillista blogia? Mikä on blogisi tavoite? Kenelle kirjoitat blogiasi? Valitse siis kohderyhmä (esim. asiakkaat, mahdolliset asiakkaat, saman alan ammattilaiset, alasta kiinnostuneet. aihepiiristä kiinnostuneet maallikot...). Minkälaiset asiat kohderyhmääsi kiinnostavat? Valitse blogillesi nimi ja suunnittele ainakin kolme blogipostausta. Mieti myös, millainen ulkoasu sopii blogiisi. Millaisia kuvia käytät? Sinun kannattaa käyttää itse ottamiasi kuvia, sillä ne tekevät blogistasi persoonallisen. Jos otat kuvia netistä, käytä CC-lisensoituja kuvia ja merkitse lähde.

2. Tee Instagram-suunnitelma Wordiin tai PowerPointiin kohdan D) ohjeiden mukaan. Tee sinne 5 päivitystä. Palauta tuotos opettajalle.

3. Leikitään, että perustat yrityksen, kun olet valmistunut ammattilaiseksi. Tee suunnitelma, miten, missä ja miksi lähdet markkinoimaan yritystäsi, kun budjettisi on olematon. Voit tehdä suunnitelman teksti-, kuva-, video- tai äänimuodossa.


1 kommentti: