1. Mitä sosiaalinen media tarkoittaa?



1. Silent Wall. Harjoituksessa ollaan täysin hiljaa; keskustella voi harjoituksen jälkeen. Opettaja kirjoittaa käsitteen ’sosiaalinen media’ taululle. Kirjoita kolme asiaa, mitä sinulle tulee mieleen aiheesta tai käy jatkamassa jonkun toisen kirjoittamaa ajatusta. Voit kirjoittaa taululle myös kysymyksiä tai yksittäisiä sanoja. Jos haluat vastata jonkun kysymykseen, voit yhdistää vastauksesi kysymykseen viivalla.

Kuva:  FredCavazza.net  CC BY SA

2. Keksikää esimerkkejä, miten ja missä somessa voi tehdä seuraavia asioita:
a) tiedottaa
b) opettaa ja oppia
c) palvella asiakkaita
d) kerätä palautetta asiakkailta
e) työskennellä yhdessä, tehdä esimerkiksi projektia tai suunnitella tulevaa
f) verkostoitua muiden saman alan ammattilaisten kanssa
g) mainostaa
f) seurata muita alan yrityksiä?

3. Keskustelkaa, onko some paras paikka tehdä yllä olevia asioita. Keksittekö parempia välineitä? Millaisiin tilanteisiin some sopii? Mitä muuta somessa voi tehdä kuin yllä olevia asioita?

Kuva: The Art of Social Media by mkhmarketing CC BY 2.0
4. Opettaja jakaa teidät kolmeen ryhmään. Jokainen ryhmä käy tutustumassa yhteen sosiaalisesta mediasta kertovaan sivusta. Keskustelkaa, millaisia ajatuksia sivu herättää. Täydentäkää lopuksi luokan seinällä oleva Silent Wall lukemanne ja keskustelemanne pohjalta.

Ryhmä A:
Ryhmä B:
Ryhmä C: 
Hesarin juttu somen vaikutuksesta minäkuvaan (Kirjaudu yritystunnuksilla --> koulun verkkotunnukset saat opettajalta)

5. Opettaja jakaa teidät kolmeen ryhmään ja jakaa teille aiheen ja muistilappuja. Tutustukaa aiheeseen alla olevien linkkien avulla.

Kun olette tutustuneet linkkeihin, kirjoittakaa muistilappuihin:
Vaaleanpunaiset muistilaput: 3 yllättävää tai teille uutta asiaa aiheesta.
Keltaiset muistilaput: 3 tärkeintä ohjetta ihmiselle, joka ei tiedä aiheesta mitään.
Punaiset muistilaput: 3 asiaa, joita ei missään nimessä kannata tehdä.

Esitelkää lopuksi tuotoksenne muulle ryhmälle.

Ryhmä 1: Oman yrityksen mainostaminen sosiaalisessa mediassa: 
Coston somemainonta-video (kohdat 22:20-27:38, 29:20-32:20, 41:30-42:13)

Ryhmä 2: Asiakaspalvelu sosiaalisessa mediassa:
Sentraalin video some-asiakaspalvelusta

Ryhmä 3:
Negatiivinen palaute ja siihen vastaaminen sosiaalisessa mediassa:
Dicolen ohjeet negatiivisen palautteen käsittelyyn

TallennaTallenna

2 kommenttia:

  1. Hei! Olette näköjään käyttäneet sivujani lähteenä :). Olisi mielenkiintoista tietää, millaisia ajatuksia se opiskelijoissa herätti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Johanna! Opiskelijat ovat tosiaan käyneet tutustumassa sivuusi ja määritelmääsi sosiaalisesta mediasta. Minun näkökulmastani on vaikuttanut siltä, että monikaan ei ole aiemmin pohtinut, miten some oikeastaan voidaankaan määritellä. Lisäksi moni on kiinnittänyt huomiota siihen, että listaamasi suosituimmat some-palvelut eivät olekaan välttämättä niitä suosituimpia nuorten keskuudessa. Myös siitä on puhuttu, miten nopeasti somessa jokin tietty sovellus voi nousta (ja myös kadota) ja siinä mielessä listaukset vanhenevat nopeasti. On myös keskusteltu siitä, että some on yrityksille todella tärkeä markkinointikanava ja varsinkin isommat yritykset hyödyntävät ammattilaisen apua (esim. sinua) somen hyödyntämisessä.

      Todella hedelmällistä keskustelua on blogisi ansiosta siis herännyt. Toivottavasti sinulle sopii, että linkki blogiisi on täällä jatkossakin. :-)

      Poista